Helsepedagogisk videregående på 3 ukers pilegrimsvandring

Det er virkelig sterkt å kjenne hva som skjer i løpet av en slik tur. Vi kommer inn i turen med hver våre utgangspunkt og forhistorier. Så begynner vi å gå. Langt. Hver dag står vi opp sammen, spiser frokost og så går vi. Vi får vondt i beina, vi får gnagsår og vi kjenner at det er tungt, både fysisk og psykisk. Om kvelden er vi trøtte, vi lager mat sammen og sovner. Vi lever tett på hverandre. Og etter hvert skjer det en gradvis endring. Det er som at livet «der ute» slipper taket, og turen begynner å vugge oss sammen i en felles form. Vi blir en gruppe, nesten som en organisme, og vi kommer i flyt. Rytmen gjør oss alle så godt. Vi føler oss sterkere, at vi har energi også på ettermiddagene og kveldene, vi føler oss våkne og blir sammensveiset. Vi får se nye sider av hverandre, som vi ikke får muligheten til når vi bare sees på skolen. Vi erfarer at vi kan ha lette og tunge dager, og at vi kan veksle på det, og at det er rom for det i gruppen. På turens siste dag føltes det som om vi kunne gått i tre uker til. Nå hadde vi lært oss å gå. Nå hadde vi blitt én gruppe, og i gruppen kunne vi både bære og bli båret — lærer som elev.

Her er turen i korte trekk:

• En gruppe elever fra helsepedagogisk videregående på Steinerskolen på Skjold
  • Vi har reist på pilgrimsvandring tidligere, i Spania på pilgrimsleden der, som kalles Camino. Dette er fjerde gangen en gruppe reiser på pilgrimsvandring.
  • I år ble det pilgrimsleden i Norge.Vi var på reise i tre uker. Store deler av gruppen vandret over 300 kilometer. Noen koblet seg på ved Hamar og gikk derfra.
  • Vi startet i Oslo og vandret ut av byen. Pilgrimsleden var godt merket så vi kunne følge med langs veien og finne frem bare ved hjelp av skiltene og merkene. Vi vandret på pilgrimsleden, kalt østleden, på østsiden av Mjøsa.
  • Etter seks dager hadde vi kommet til Hamar. På veien til Hamar var vi innom blant annet Jessheim og Eidsvoll.
  • På Stange var det virkelig vakkert, og der fant vi et overnattingssted langs pilgrimsleden drevet av en tidligere eurytmilærer og hadde et veldig fint opphold.
  • På hamar feiret vi 17. mai i regnet, og tok en hviledag med bading og så sang vi konsert på Steinerskolen på Hedmarken
  • Vi hadde nå fått tre nye deltagere på turen, og vi vandret videre på pilgrimsleden i retning Lillehammer.
  • I Lillehammer nådde vi turens nordligste punkt. Det feiret vi med å gå på utstilling på Kunstmuseet i Lillehammer. Der ble Skagen-maleren Anna Ancher utstilt.
  • Vanlige pilgrimsvandrere fortsetter mot Nidarosdomen. Vi begynte å gå sørover på pilgrimsleden på vestsiden av Mjøsa. Etter noen dager kom vi til Gjøvik, hvor vi holdt konsert i skolegården.
  • Så var vi kommet til den siste dagen med vandring. Da var vi på Kapp, hvor vi startet dagen med å synge for beboere og medarbeidere på Granly, før vi vandret våre siste mil til Odd Lindbråten og Bente Edlunds store hus på Kolbu.
  • Der arbeidet vi med leire og gips sammen med Odd, og bearbeidet inntrykkene gjennom å lage relieffer fra turen, tegne og samtale. Vi feiret med en skikkelig god hjemmelaget treretters middag i den store salen i huset, og tok toget hjem.
  • Underveis sov vi for det meste i campinghytter, noen ganger på hotell, i turisthytter og pilgrimsherberger. Vi bar alt vi hadde med oss i hver vår sekk på ryggen.
  • Vi hadde en utrolig flott vandring i Norge, og det var fint å gjøre seg enda bedre kjent med vårt eget hjemland og alle de vakre stedene rundt Mjøsa.