Tilskudd til skoleturer for ungdom

Utdanningsdirektoratet gir tilskudd til turer for ungdom som planlegger å besøke konsentrasjonsleirer og minnesteder fra andre verdenskrig. For skoleåret 2020 /2021 er det satt av 15,5 millioner kroner.

Målet er å gi flere ungdommer mulighet til å dra på tur til minnesteder fra andre verdenskrig. Det kan være konsentrasjonsleirer, museer, fangeleirer og andre minnesteder i utlandet eller i Norge. Tilskuddet er knyttet til handlingsplan mot antisemittisme. Hovedvekten av det faglige innholdet skal ta for seg relevante tema knyttet til antisemittisme, hat og fordommer, fremmedgjøring og gruppetenkning, menneskerettigheter, menneskeverd og demokrati.

Målgruppen er ungdom på 8.- 10. trinn og videregående opplæring.

Det må være etablert et omfattende pedagogisk tilbud for turen.

Det har tidligere vært forutsatt at turen skal ha minst tre overnattinger for å kunne få støtte. Som følge av covid-19-pandemien er dette kravet inntil videre tatt bort. Også dagsturer, både enkeltdager og over 1-2 dager, kan innvilges tilskudd hvis turene inngår i et samlet pedagogisk opplegg knyttet til temaene for tilskuddsordningen.

Tilskuddet skal brukes til å redusere prisen på turen for ungdommene som deltar  på turen. Det kan være utgifter til læremateriell, inngangspenger, omvisninger og utgifter til reiseledere som underviser ungdommene på turen.

Les mer, og søk her innen 20. november.