Kunst- og håndtverkstevne på Steinerhøyskolen

LAST NED PROGRAMMET HER

Har Steinerskolen en egen pedagogisk impuls? Finnes den også i kravet om gjenvinning? Har vi noe eget å vise hen på også her? Det er i hvert fall helt nødvendig å la alle våre handlinger ta hensyn til gjenvinning, redusere forbruket, redusere behovet for ting, ikke produsere noe som ikke blir tatt i bruk. Fremme bruken av materialer som har lang levetid. I årets Kunst- & Håndverksdager ønsker vi gjennom, verksteder, samtaler og foredrag å invitere til en dugnad omkring dette globale problem.

*Nedsirkulering skjer når et produkt blir prosessert til et materiale som er av lavere kvalitet enn utgangspunktet. Gjenvinningspapir i kopimaskinen sliter på mekanismen.

*Oppsirkulering betyr at avfall forvandles til mer verdifulle produkter, slik at det blir mindre behov for råmaterialer. Steinull fremstilles av 1/3 oppsirkulert avfall; deriblant slagg fra metallindustrien og slam fra kloakkrenseanlegg.

Inspirer dine kollegaer til både deltagelse og bidrag. Ta med eksempler.

Og ikke minst spar på tynne metallbokser og tuber; dette skal vi sammen forvandle til et strålende metallteppe inspirert av den ghanesiske kunstneren El Anatsui, som for tiden har en stor utstilling i Tate Modern i London.

ELLEN BRØSKEHENRIK THAULOWKIRSTEN BORGNESMARKÉTA VALENODD LINDBRÅTENSIDSEL HOVLANDÅSA GAN SCHWEDER

Metallteppe av El Anatsui, som for tiden har en stor utstilling i Tate Modern i London.